OVER LIONS CLUBS INTERNATIONAL

De Lionsorganisatie is in 1917 in Chicago opgericht. In 2017 zijn er nu in 200 landen ca. 46.000 Lionsclubs waarvan 1.400.000 Lions lid zijn.

Ontstaan

De basis voor de Lions werd gelegd door de 38-jarige zakenman Melvin Jones uit Chicago. Hij enthousiasmeerde de leden van zijn business club om hun talenten ook in te zetten om de samenleving te verbeteren. Die oproep vond in meer plaatsen gehoor, wat leidde tot de oprichting van de Association of Lions Clubs op 7 juni 1917 in Chicago.

Ook in Canada werd dit initiatief gevolgd, zodat in 1920 Lions Clubs International kon worden opgericht. In de jaren 1950 en 1960 groeide de organisatie gestaag, met nieuwe clubs in Europa, Azië en Afrika. De eerste Nederlandse club werd opgericht op 29 september 1951.

Strijd tegen blindheid

In 1925 sprak Helen Keller de Lions toe op hun Internationale Conventie in Cedar Point, Ohio, USA, en daagde de Lions uit "ridders van de blinden in de kruistocht tegen de duisternis” te worden. Sindsdien is de hulp aan blinden en slechtzienden één van de speerpunten van Lions wereldwijd.

Lions en de UNO

Lions Clubs International heeft een duurzame relatie met de Verenigde Naties. We waren in 1945 een van de eerste niet-gouvernementele organisaties die werden uitgenodigd om te helpen bij het opstellen van het Handvest van de Verenigde Naties. Sindsdien werken Lions samen met de VN.

De Financial Times heeft Lions International inmiddels gekwalificeerd als "De beste NGO ter wereld".

Lions Clubs International Foundation

In 1968 is de goede-doelen-stichting van de Lions opgericht. Lions Clubs International Foundation (LCIF) helpt Lions met wereldwijde en grootschalige lokale humanitaire projecten.

Elke Lionsclub, waar ook ter wereld, bestemt een deel van de zelf ingezamelde fondsen voor eigen locale hulpverleningsprojecten. Het restant wordt ter beschikking gesteld wordt van de projecten die door Lions Clubs International Foundation worden gesteund.

LCIF beheert de fondsen. Sinds de oprichting zijn meer dan 12.000 subsidies toegekend voor een bedrag van ruim US $ 900.000.000.

De activiteiten richten zich op de volgende vier thema’s:

1. Sight First

Het bestrijden van oogziekten, het opzetten van oogzorg, het trainen van oogzorgprofessionals en het ontwikkelen van een duurzame anpak van de oogzorg.

2. De jeugd

Alle jongeren verdienen een opleiding, zorg en een gezonde maatschappelijke ontwikkeling. Met Lions Quest leren kinderen samen te werken, zich positief te ontwikkelen en dienstbaarheid aan de samenleving. LCIF steunt ook investeringen in de bouw van scholen, jongerencentra en centra voor beroepsopleiding.

3. Noodhulp bij rampen

Lions zijn vaak een van de eerste die hulp bieden bij een ramp. LCIF steunt hen daarbij. Lions bieden verwoeste gemeenschappen eerste hulp om te overleven en helpen bij de wederopbouw.

4. Humanitaire hulp

Lions werken aan mondiale gezondheidsaspecten zoals de bestrijding van mazelen en diabetes en de ondersteuning van mensen met een beperking om een zelfstandiger leven te leiden.

Actviteiten door jonge vrijwilligers

Studenten en jonge werkenden kunnen zich verenigen in Leo's Clubs. Iedereen tussen de 20 en 35 jaar jong kan zo'n club vormen, gesponsord door een Lions Club. Leo's Clubs bruisen van energie. Ze varen hun eigen koers ten aanzien van strategie en dienstverleningsprojecten. Soms assisteren ze Lionsclubs als er menskracht nodig is. Lions en Leo's ontwikkelen zich onafhankelijk van elkaar onder de paraplu van Lions Clubs International.

Where there’s a need, there’s a Lion

In 2017 bestond Lions International 100 jaar. Voor die gelegenheid werden ambitieuze doelen geformuleerd om 100 miljoen mensen te helpen en de financiële inspanningen met $ 100 miljoen te verhogen.

Zo blijft ook in de tweede eeuw van het bestaan van Lions International de focus onveranderd krachtig gericht op het motto "We Serve" door doeltreffende maatschappelijke dienstverlening.