Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan in die maand van Lions Club Montferland-Emmerich vond een tweetal evenementen plaats: een voordracht over de dynamiek van vriendenkringen, alsmede een feestelijk diner voor de clubleden.

"ANONIMITEIT IN HET LEVEN EN HET BELANG VAN VRIENDENKRINGEN"

Prof.Dr. Paul Kirchhof van de Universiteit van Heidelberg, onder meer voormalig lid van het Bundesverfassungsgericht en autoriteit o.a. op het gebied van familierecht, gaf zijn visie op de veranderende interactie tussen mensen en groepen. Waar het internet meer en meer de persoonlijke contacten overneemt, neemt de mate van anonimiteit in de maatschappij toe. Onvrede en laster verbreiden zich vrijelijk. De anonimiteit ondergraaft, aldus Prof. Kirchhof, het onderling vertrouwen dat voor het functioneren van een maatschappij zo hoognodig is. Alleen door het gesprek te zoeken krijgen partijen de kans om benodigde verbeteringen tot stand te brengen. Prof.Kirchhof onderbouwde zijn indrukwekkende betoog met praktische casuïstiek betreffende de Islamisering en de nieuwe culturen die bij ons aan het integreren zijn. Meer dan we ons dagelijks bewust zijn, hebben we allen gemeenschappelijke wortels; wie daarop focust, brengt de overeenkomsten tot bloei. Voor Lionsclubs in het bijzonder relevant.

Prof. Kirchhof hield de 100 aanwezigen een uur lang ademloos geboeid.

> Krantenartikel